خانه

داستان اولین صعود انسان به «اورست» . . . یک جلد در خانه‌ی هر انگلیسی !

* وقتی که پسربچه ی کوچکی بودم ، می شنیدم که کاپیتان اسکات و همراهانش برای رسیدن به قطب جنوب ، یا به قول خودشان، انتهای زمین از سورتمه استفاده کرده اند . در زمان بازگشت اعضا شجاع این گروه با اینکه کوشش و جهدشان در مبارزه با بادهای وحشتناک ، برف ، یخ وهوای بسیار نامساعد واقعا شگفت انگیز بوده ، ولی درنهایت زندگیشان را از دست می دهند، داستان این ماجرای متهورانه و درعین حال غم انگیز (که در پی کشفیات در جهان هستی صورت گرفته) در یادداشت های کاپیتان اسکات آورده شده است که خواندنش برای نسل های آینده بسیار مفید می باشد : چرا که عزت نفس ، رشادت ، شکیبایی، پشتکار ، دوستی واتحاد تیم اجرا کننده این برنامه به صورت حیرت آوری خواننده را تحت تاثیر قرار میدهد، من اعتقاد خالصانه دارم که درس های بسیار ارزنده ای از چگونگی مقاومت ،روش و رفتار تیم اسکات آموختیم که در موفقیت صعود اورست بی اندازه مفید بود.

*یکی از مهمترین کارها انتخاب نفرات تیم بود: تمام نیروی خود را روی این مهم گذاشتم ، سخت ترین کار انتخاب بهترین نفرات بود؛ زیرا مطمئن بودم که گزینش دقیق و خوب اعضای تیم، یکی از با ارزش ترین عوامل موفقیت برنامه می باشد، برای این کار چهار شاخص را در نظر گرفتم

1. اخلاق و روحیات یا به زبان دیگر : (دوستی ،اتحاد، دوری از خودکامگی، عشق ، احترام به دیگران)   2.سن.   3.تجربه   4. وضعیت جسمانی

*در هنگام طرح و اجرای مقدمات برنامه چون معتقد بودم برای انجام کلیه امور زندگی با استفاده از خرد جمعی ، تجربه دیگران و.... نتیجه بهتری حاصل میشود ، به همین خاطر با چند نفر از هیمالیانوردان قدیمی مشورت کردیم . هرکدام نظری داشتند؛

در میان آنها بیشتر حرف های نورتون روی من اثر گذاشت که می گفت: تمام برنامه های هیمالیانوردی بر این نکته تاکید دارد که نهایت و کل کار باید در کمپ آخر انجام شود. دیگر نظر هم که برایم قابل تامل بود گفته ی لانگ استاف بود که میگفت : آرزوی موفقیت در مغزم خطور نمی کند مگردر کمپ آخر و همیشه در ذهنم آن را به عنوان مسئولیتی بزرگ باقی می گذارم.

*دلایل موفقیت تیم چه بود? چگونه موفق شدیم به قله برسیم، درحالیکه بسیاری قبل از ما در انجام این کار موفق نبودند ، آیا کار آنها شکست خورده بود؟ -به هیچ وجه

عظمت وبزرگی کار آنها ارتفاعی نیست که تا آنجا رسیده بودند،بلکه ارزش کار آنها در تجارب ارزشمند و و راهگشایی است که برای تیم های بعدی به وجود آوردند- از برنامه هایی دیگری که قبلا اجرا شده بود ، نه تنها شکست نخورده بودند، بلکه راه پیروزی ما را فراهم نمودند- بهمین خاطر صعود موفقیت آمیز ما در سال 1953 افتخار دارد که شکوه این صعود را با کوشش های انجام گرفته گذشته تقسیم کند، علاوه بر این من باید تاکید روی پیوند و اتحاد بین افراد گروه داشته باشم، این امر یکی از مهم ترین فاکتورها در صعود نهایی به قله اورست بود.

*درسرتاسر این چهارماهی که با هم بودیم واغلب موقعیت های سخت وخارج از توان پیش می آمد، هرگز یک کلمه نامناسب که حاکی از عصبانیت و ناشکیبایی باشد بین اعضای تیم شنیده نشد ، هرکس باهر نژاد، باهر عقیده ومسلکی که داشت کار و وظیفه تیمی خود را به نحو احسن انجام می داد.

* ما هدایا وپیام های بیشمار تبریک، حسن نیت و شادمانی ،چه بصورت شعر و چه بصورت نثر از سرتاسر دنیا دریافت نمودیم ، بسیاری از این پیام ها از رؤسای دولت ها ، مقامات ورزشی و.... دریافت میشد، به نظر می رسید که «فتح اورست ماجرای روح نهفته در سینه انسان را به حرکت در آورده»

*احساس اولیه من بعد از اینکه به همراه تنسینگ به قله رسیدم این بود که دیگر جایی برای بالا رفتن وصعود وجود ندارد، دیگر شیبی برای طی کردن نیست، یالی ،تیغه ای ، تراورسی وجود ندارد . با هم دست دادیم، خوشحالی، تمام وجودمان را فراگرفته بود، به علامت شادی دست هایمان را باهم بالا بردیم. نتیجه ی این همه کوشش ، این همه مشقت و این همه استقامت و از خود گذشتگی و هم بستگی را گرفتیم.

*در بعداز ظهر روز دوم ژوئیه، تمام اعضای تیم در چادر غذاخوری جمع شده بودند، بعد از صرف شام رادیو را روشن کردیم ، گوینده در سرخط اخبار این گونه اعلام کرد : «شب گذشته خبر شگفت انگیزی در لندن منتشر شد ، خبر این بود که اورست بوسیله تیم بریتانیا صعود شده است.»

* درمیان شور و شعف شگفت انگیز در طول مسیر بازگشت، که با مراسم و میتینگ شادی و گلریزان خیابان ها برگزار می شد، مردم ازدحام کرده بودند، روی سر ادموند هیلاری و شرپا تنسینگ و من (جان هانت) ، سکه ، خاک مقدس، ، برنج و... می ریختند، ما تا قصر اسکورت شدیم و بوسیله پادشاه نپال به طرز باشکوهی مورد پذیرایی قرار گرفتیم.

قابل ذکر است که ترجمه این کتاب ارزشمند، برای اولین بار است که در ایران صورت می گیرد

در پایان گروه کوهنوردی بهستون کرمانشاه بسیار مفتخر است که این کتاب را به مردم عزیز کشورمان بخصوص کوهنوردان وعلاقمندان به این ورزش ارائه دهد.