یک دکترای محیط زیست: ورود گروه های آفرود به عرصه های طبیعی منطقه مرنجاب کاملا نادرست است زیرا برای طبیعت بسیار مخرب است و از جهات گوناگون به زیستگاه های این منطقه آسیب های جدی وارد می کند. «مریم نعیمی» افزود: ورود همزمان ده ها خودروی آف رود به این منطقه و عرصه های طبیعی آن موجب ترس و وحشت جانوران وحشی می شود و با کاهش امنیت زیستگاه، بسیاری از جانوران را به خارج از زیستگاه های طبیعی و مناطق نا امن هدایت می کند !
وی گفت: همچنین عبور خودروهای آف رود از عوارض طبیعی و مسیرهای نامتعارف مرنجاب موجب تخریب پوشش گیاهی این منطقه و نابودی بوته ها، درختچه ها و انواع گیاهان می شود. به گفته وی این پوشش گیاهی که در محدوده نوار باریکی بین رمل ها و دریاچه نمک است به نوعی رمل ها را محاصره کرده و جلوی پیشروی آن ها به سمت دشت و دریاچه نمک می گیرد. هنگام عبور خودروهای آف رود از مسیرهای نامتعارف در طبیعت، تعداد زیادی از لانه های پرندگان که درون آن ها تخم یا جوجه قرار دارد، بسیاری از پستانداران کوچک، خزندگان، آبزیان و حشرات در زیر چرخ های این اتومبیل ها له می شوند و از بین می روند. اگر روند رانندگی آف رود سواران در کویر مرنجاب ادامه داشته باشد در آینده نزدیک شاهد فاجعه محیط زیستی در این منطقه خواهیم بود.
حمید سلمانیان یکی از گردشگران مرنجاب است که از سرعت زیاد و بی حد و مرز آف رود سواران در کویر مرنجاب گلایه کرده و می گوید: ناگهان چندین خودروی شاسی بلند سروکله شان پیدا می شود و بدون توجه به حضور گردشگران با ایجاد آلوگی صوتی و گرد و خاک، نفس کشیدن را برای ما دشوار می کنند و آرامش و سکوت کویر را بر هم می زنند.
علی عسکری سرپرست یک گروه گردشگر نیز با اشاره به اینکه بیشتر هفته ها در این منطقه حضور دارد گفت: پوشش گیاهی این منطقه نسبت به سال های گذشته کاهش قابل توجهی داشته و از سکوت و به بی توجهی مسئولان مربوطه به شدت انتقاد دارم.
کارشناس منابع طبیعی هم اظهار داشت: آف رود سواران غیر از نابودی پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی باعث شخم خوردن پوشش سطحی خاک تپه های ماسه ای و در نتیجه به حرکت در آمدن مجدد تپه های ماسه ای و فعال شدن آن ها می شوند.
حمید گل آرایی آرانی افزود: در صورت ادامه این روند با کوچک ترین وزش باد در منطقه و گرد و غبار ضمن به وجود آمدن کانون فرسایش بادی، خسارات جبران ناپذیری به تاسیسات زیربنایی، اقتصادی و اجتماعی وارد خواهد شد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل، آف رود سواری را یک معضل بزرگ در منطقه مرنجاب برشمرد و افزود: برای رفع این معضل نیاز به همکاری و هماهنگی نهادهای مرتبط از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و نیروی انتظامی داریم که این مهم در حال انجام است ...
... ادامه مطلب را بخوانید:
روزی نیست که محققان درباره گرمایش زمین هشدار ندهند ! ... به تازگی «یورونیوز» گزارش داده که یخچالهای طبیعی «آلپ» به سرعت در حال آب شدن و از بین رفتن هستند ... به گفته زمین شناسانی که حجم یخ کوه «مونته روسا» در مرز ایتالیا و سوئیس را کنترل می کنند، این یخچال های طبیعی در دهه های آینده بکلی ناپدید خواهند شد. «مونته روسا» دومین قله آلپ، بهشت اسکی و ورزش های برفی و همچنین نقطه ای کلیدی برای بررسی تاثیر تغییرات آب و هوایی است.
جیوانی مورتارا، زمین شناس «شورای ملی تحقیقات ایتالیا» می گوید: «شاهد کاهش قابل توجهی در قطر یخ به اندازه چند متر در سال هستیم. امسال حتی به ده سانتیمتر در روز رسیده است.» زمین شناسان قطر یخ و جابجایی یخچال ها را کنترل می کنند. آنها می گویند حجم پوشش یخی دیواره شرقی قله «مونته روسا» از رشته کوه آلپ، در دهه های اخیر بطور قابل ملاحظه ای کم شده است. بعضی از یخچال ها تا به حال ناپدید شده اند و چشم انداز دراز مدت هم خوشبینانه نیست.
زمین شناس دیگر عضو این گروه میگوید: «سناریوی وضعیت آینده تنها یک احتمال ندارد. در حالت خوشبینانه آن، در یک قرن آینده، دمای زمین یک درجه یا کمی کمتر افزایش پیدا کند. در سناریوی دیگر که بدبینانه است پیش بینی می شود به دمای زمین بطور متوسط پنج درجه افزوده شود که مقدار بسیار زیادی است. در هر دو حالت، تاثیر طبیعی آن بر یخچال ها بسیاری جدی است و نتیجه آن این است که یخچالهای منطقه آلپ ناپدید می شوند.»
تاثیر منفی آب شدن این یخچالها و مشکلات ناشی از آن مانند کم شدن ذخایر آب در روستاهای منطقه و افزایش رانش صخره ها از هم اکنون مشهود است.
منبع: خبرآنلاین
سال گذشته، سقوط چرخ و فلک بزرگ «پارک ارم» باعث مجروح شدن سه دختر جوان شد و حالا بعد از حدود یک سال و نیم از آن حادثه هفته گذشته، درصحن شورای شهر، محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورا تذکری را در مورد ایمن نبودن خطوط «تله کابین توچال» قرائت کرد که بار دیگر باعث شد تا بحث ایمنی مراکز تفریحی در صدر اخبار قرار گیرد !
تذکر حقانی از آن جهت می تواند هشدار دهنده باشد که بدانیم «توچال» یکی از بزرگ ترین مراکز تفریحی – ورزشی کشور است که در سال گذشته، پذیرای بیش از ٥/٢ میلیون نفر میهمان داخلی و خارجی بوده که از این تعداد بیش از ٣٥٠ هزار نفر آنها از خطوط تله کابین استفاده کرده اند.
به همین دلیل ناایمن بودن خطوط توچال می تواند منجر به حادثه ای بدتر از حادثه پارک ارم شود؛ حادثه ای که در صورت وقوع یکی از سیاه ترین حوادث بخش گردشگری کشور خواهد بود.
گفت وگویی در مورد مطالب مطرح شده در تذکر حقانی با سید محمدرضا پرهیزکار، مدیرعامل مجموعه تفریحی ورزشی توچال انجام شده که محور آن بحث ایمنی و فرسودگی خطوط و کابین های توچال است.
مشروح این مصاحبه را در ادامه مطلب بخوانید: ...
پروفسور «لارس هولمر»، دبیرکل انجمن بین المللی دیرینه شناسی گفت: پیش از این اطلاعات غلطی در رابطه با رشته کوه البرز وجود داشت، این رشته کوه ۵۰۰ میلیون سال قدمت دارد و همپای «هیمالیا» قابل مطالعه است !
دبیر کل انجمن بین المللی دیرینه شناسی تأکید کرد: همکاری انجمن دیرینه شناسی با دانشگاه گلستان از قبل آغاز شده است و چند تن از اساتید این دانشگاه در پروژههای بین المللی هیمالیا و چین با ما همکاری داشتند؛ من سطع بالایی از این علم را در دانشگاه گلستان به خصوص در سطح دانشجویان تحصیلات تکمیلی میبینم.
پروفسور «هولمر» گفت: هدف اصلی ما در ایران مطالعه رشته کوه «البرز» است و مورد دیگر منطقه «خوش ییلاق» در استان گردنه خروجی شرقی استان گلستان . . . پیش از این اطلاعات غلطی راجع به رشته کوه البرز وجود داشت؛ اما هم اکنون کشف شده که این رشته کوه ۵۰۰ میلیون سال قدمت دارد که همپای هیمالیا قابل مطالعه است . . .
متن کامل را اینجا بخوانید.
روز یکشنبه اول آذر ماه 94 ؛ «رضا زارعی» میهمان ما در «شبکه ورزش سیما» و برنامه زنده «موج» بود ... تلاش کردیم در مدت زمان برنامه (30 دقیقه) به موضوعات مختلفی بپردازیم و مسائل متعددی را به صورت پرسش و پاسخ مطرح کنیم ... از «ساز و کار حمایتی قهرمانان» گرفته تا «راه بند دماوند و اخذ پول از کوه نوردان»!
ضمن اینکه در خلال این گفت و گو، یک ارتباط زنده تلفنی با «اقبال افلاکی» سرپرست و مدیر تیم ملی سنگ نوردی در «چین» برقرار کردیم و از آخرین اخبار رقابت های قهرمانی آسیا و نتایج سنگنوردان کشورمان گزارش گرفتیم.
اگر این برنامه ی زنده را ندیده اید؛ از طریق لینک ذیل دریافت و ملاحظه نمائید:
از اینجا دانلود و ملاحظه کنید