New route on Cho Oyu from Nepal

بنا بر اعلام «مایا شرپا» کوه‌نورد زن نپالی و معاون رئیس انجمن کوه‌نوردی نپال؛ این روزها که کوه‌نوردان مجرب و مطرح دنیا به دلیل بحران کرونا به ارتفاعات بلند نمی‌روند، فرصت مناسبی است تا مسیر جدیدی را بر روی رخ جنوبی «چوآیو» ۸۱۸۸ متری از سمت کشور نپال گشایش کنند ... مسیری که صرفاً کوه‌نوردان حرفه‌ای توانایی صعودِ آن را نداشته باشند، بلکه مناسب کوه‌نوردانِ حاضر در صعودهای تجاری نیز باشد.

چرا که دو‌مسیر فعلی که بر رخ جنوبی چوآیو/ نپال وجود دارد بسیار فنی و پر خطر به دلیل ریزش بهمن های پیاپی است...

نخستین صعود رخ جنوبی و از مسیر جنوب شرقی در سال ۱۹۷۸ توسط دو کوه‌نورد اتریشی «ادوارد کوبمولر» و «آلوئیس فورتنر» و با همراهی «پاسانگ داوا لاما» نپالی صورت گرفت! ..‌. مسیری که تاکنون نیز هیچ تکرار صعودی به خود ندیده است!

در سال ۲۰۰۹ ... «دنیس اوروبکو» و «بوریس دِدِسکو» موفق به گشایش مسیر جدیدی بر رخ جنوبی چوآیو/ نپال شدند...که این مسیر نیز سخت و پر چالش و فنی است که نیاز به توان فنی بالایی دارد.

به طور کلی تنها مسیر نرمال صعود «چوآیو» از مسیر شمال غربی و از سمت تبت است که در سال‌های اخیر دولت چین- تبت مجوزهای بسیار کمی برای صعود این کوه صادر کرده‌اند و کوه‌نوردان را برای صعود این کوه دچار مشکل کرده‌اند.

«مایا» شرپا که صعود هشت هزارمتری‌هایی چون سه صعود اورست از دو رخ، «کی‌دو» و «چوآیو» را در کارنامه صعودهایِ بلند خود دارد؛ می‌گوید: به همین دلیل است که باید مسیر نرمالی را از سمت رخ جنوبی گشایش کنیم... وزارت گردشگری نپال خبر از حمایت دولت بر اجرای این پروژه داده است ... «مایا» که خود نیز در این پروژه حضور خواهد داشت؛ اعلام داشته که در صورت دریافت حمایت‌های مالی، تیمی متشکل از ۸ راهنمای بین‌المللی کوهستان و ۱۰ شرپای باتجربه در نیمه شهریورماه عازم منطقه خواهند شد.

منبع: «استفان نستلر»
برداشت و بازنشر با ذکر منبع و لینک؛ «کوه‌نوشت»

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

ثبت نام

روزنه

آرشیو مطالب

«حسین رضایی»
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پیشخوان:

بازگشت دوباره
آناپورنا ۱۳۹۸/۰۴/۲۹ ۱۳:۱۱
ماگما ده ساله شد!
ماگما ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ ۰۸:۴۴